torsdag 5 maj 2011

Viltspårträning 1.2011

I år hoppas jag verkligen att det blir ett anlagsprov i viltspår för mitt lilla vilddjur. Förra säsongen gick om intet av outgrundliga anledningar, plötsligt tog Chapp inte ett enda spår trots att han tidigare klarat det med lätthet. Jag har inte den blekaste aning om vad den berodde på men jag bestämde i alla fall att vi skulle ta en paus och återuppta spårandet mot slutet av sommaren. Sedan kom husköp i vägen och det blev inte något mer spårat den säsongen.

Men nu har jag gått och längtat hela vintern så idag var det dags. Säsongens första spår. Jag har bestämt mig för att starta från noll igen. Börja med riktigt korta, raka spår med hör belöningsfrekvens när hunden hittar rätt. Det ska vara riktigt tokroligt att komma fram till spårslutet.

Dagens spårkarta...

Spårets längd: ca. 50 m.
Liggtid: 2 h
Väder: sol, lite blåsigt (vi hade vinden i ryggen), + 10 grader.

Jag hade hoppats att detta skulle vara lätt som en plätt för världens bästa Chapp men jag fick för mig bevisat att det var rätt beslut att starta från början igen. Chapp ringade en hel del trots att spåret var väldigt kort och dessutom följde en stig. I normala fall borde han ha tagit det här spåret på mycket kort tid men det tog nog en dryga 10 minuter från start till slut.

Eventuellt fanns det många andra "riktiga" djurspår som störde längs med stigen och det gjorde det knepigare. Det är en troligt förklaring till att Chapp gjorde så många avstickare ifrån spåret.

Det enda som gäller nu är massor med träning. Åtminstone två spår i veckan är målet och det ska jag göra mitt bästa för att hålla! :)


Dagens överraskning kom på vägen hem då Chapp bar klöven hela vägen. Det har han aldrig gjort förut. Jag antar att min lek med klöven efter att han hade nått spårslutet gav omedelbar effekt på klövens värde i Chapps ögon. :)

1 kommentarer:

Linda sa...

Håller tummarna för att det går bättre i år för er (Chapp alltså). Hur går det med att hålla 2 dagar i veckan?

Skicka en kommentar