söndag 15 maj 2011

Börja med dig själv

Det finns så mycket djävulskap i denna värld så det räcker och blir över. Man kan gnälla sig blå i ansiktet över orättvisor och hemskheter och vi betalar pengar till det ena och det andra projektet som ska göra vår värld till en bättre sådan. Men varför glömmer vi så ofta bort att jag först måste få till stånd en förändring hos mig själv om jag vill att den värld jag lever i ska förändras? 

Självklart ska vi som har mer pengar än vi egentligen behöver hjälpa de som inte dragit det längst strået i vårt samhälle, men räcker det verkligen? Kan jag klappa mig själv på axeln och säga "duktig flicka" och vara nöjd så? Borde jag inte se till mig själv, mina värderingar och mitt sätt att betrakta min omvärld, och inse att förändringen måste till hos oss alla om en förändring till det bättre ska kunna ske? Mina handlingar får direkta konsekvenser i min omgivning, på gott och ont. Dina handlingar får direkta konsekvenser i din och min omgivning. Det kan var värt att tänka på, så här mitt i natten.

Den där Michel Jackson kan man säkert ha sina åsikter om, men sanningen är väl ändå den att han också satt inne med en hel del klokhet.

I'm Starting With The Man In

The Mirror
I'm Asking Him To Change
His Ways
And No Message Could Have
Been Any Clearer
If You Wanna Make The World
A Better Place
Take A Look At Yourself, And
Then Make A Change
(Michael Jackson - Man in the mirror)




(Varning för starka bilder. Vår värld är inte vacker alla dagar men om vi vill kan vi förändra den!)

2 kommentarer:

Linda sa...

Mycket klokt... men som jag sagt tidigare - du är en mycket klok människa också.

Marilyn sa...

Mj, som för övrigt varit min stora idol sedan tonåren har sagt många kloka saker i sitt liv. Han ville förändra världen med sina medmänniskor runt hela vår jord.

Nu är o blir det nog inte så med tanke på vad de sysslar med runt omkring oss.

Många fina låtar har han gjort, med fina budskap...

Jag fick aldrig se honom live, men på söndag den 19/6 ska jag o min sambo till Köpenhamn o se Janet Jackson o det ska bli fruktansvärt härligt.

Sambon skickade ett sms till mig en lördag då jag var på jobbet, o det stod ungefär så här:

Den 19/6 ska vi vara på plats i Falconer salen i Köpenhamn för att se o lyssna på inte mindre än Janet Jackson...detta blir min födelsedags present till dig. Gissa om någon blev glad!!!!

Kika gärna in på min blogg....som för tillfället oxå liknar en matblogg...men jag försöker oxå att skriva om saker i mitt liv som jag tycker är värt att skriva om.

Kommentera gärna!!!

Kram o ha en fortsatt bra vecka

Marilyn i Skåne

Skicka en kommentar