måndag 2 maj 2011

Vårteckensutmaning v. 18

Hej bara vad tiden springer iväg, vecka 18 - hur gick det till?

Idag var det återigen dags att jaga vårtecken med min kamera. Jag och hunden begav oss ut i skogen.



Chapp spanar ut över en nu nästan helt isfri Haratjärn. Och nej, det är inte smuts på linsen - det toksnöar. Välkommen maj månad.
Ute i skogen var det någonting som förde ett väldigt liv nere vid Rudatjärnen. När jag smög mig fram genom blåbärsriset fick jag syn på dessa två tranor. (Det är tur att vårteckensutmaningen inte ställer krav på fotokvalitet.) Chapp tyckte att fågelspaning var spännande, i ungefär 30 sekunder. ;)

Jag vet fortfarande inte vad detta är men de har i alla fall blivit dubbelt så stora sedan förra veckan.

I min rabatt (som jag trodde att jag hade rensat tom eftersom där ska sås gräs) har dessa små sötheter tittat fram. Tulpaner?

De är inte mer än en tvärhand höga men de är många. Och söta! Jag avvaktar nog med att rensa bort det sista ur rabatten till dess att de har blommat över. :)

Jag påbörjade arbetet med att rensa bort alla rabatter redan när vi flyttade in i höstas, eftersom jag inte vill ha blomrabatter direkt emot husgrunden. Dessutom tycker jag att odling i krukor fungerar alldeles förträffligt för en som inte gillar att rensa och plocka ogräs. Men nu undrar jag om jag inte måste anlägga en ny liten rabatt någon annanstans så att jag får njuta av sådana här skönheter även nästa vår. En fråga till er som förstår er på: Kan man gräva upp lökarna och flytta dem till en annan plats eller måste jag sätta nya?

2 kommentarer:

Linda sa...

Klart jag inte ska glömma kameran - DET vore ju förfärligt... :o

Har ändrat avatarinställningen nu men de autogenereras så jag får inte välja hur ni ska se ut. Men du får säga till om det blev till det sämre. ;)

Charlotta sa...

Vilken lycka att hitta tulpaner när man kommer hem från en snöig promenad. :)

Visst kan man flytta tulpanlökar, men för att det ska orka bli nya blommor nästa år så behöver de sina blad ända tills de vissnar ner (och det är ju inte så kul att titta på...) Därför brukar många plantera nya lökar i stället. Ny sorter som är hårt förädlade brukar heller inte bli så fina när det gått några år.

Lycka till med dina lökar. Det är ju väldigt söta blommor.

Skicka en kommentar