lördag 30 april 2011

Valborgsfirande i förskott

Om man inte har ordning på sina dagar så kan det hända att man råkar planera in sitt valborgsfirande en dag då ni andra sitter hemma och gör ingenting särskilt i väntan på den riktiga dagen. Så hände det för oss i år, och i år firade vi in våren en dag tidigare än alla andra.

Finbesöket kom från Piteå och på menyn stod grillad entrecote och lax med grillad squash och champinjoner. Glöm inte chili och ostgratinerad klyftpotatis och Bearnaisesås. Vi avrundade med en helt fantastisk mintchokladcreme med grädde till efterrätt. Mums.

Så här dagen efter konstaterar jag stilla att vi har blivit lite för gamla för att vara vakna till klockan tre på natten men vad ska man göra när man har så trevligt så att man inte vill gå och lägga sig?

Idag har vi njutit av det bästa som villalivet har att erbjuda, nämligen frukost på altanen. I tre timmar. Valborgsfirandet till ära dukade vi upp med nybakat (!) bröd till frukost. Receptet var helt fantastiskt enkelt och jag inser nu hur trevligt det hade varit om jag hade kommit ihåg att föreviga resultatet med hjälp av min kamera. Men nu är det alldeles för sent eftersom inte ett enda bröd blev kvar i korgen.

"Medan du sov-bröd"
1/4 jästpaket för matbröd
6 dl vatten
1/2 krm salt
1 msk flytande honung
11 dl lantbrödsmjöl (4 sädesslag)
Solroskärnor

Gör så här:
Blanda jäst, vatten, salt och honung i en skål.
Rör ned mjölet (degen ska vara kladdig), täck över skålen med gladpack. Ställ att jäsa i kylen över natten.
Ta ut degen ur kylen på morgonen. Strö mjöl på bakbordet och dela den kladdiga degen i tio delar.
Lägg bröden på en plåt och låt dem jäsa i ca. 20 minuter medan ugnen värms upp till 250 grader.
Pensla bröden med vatten och strö över solroskärnor.Grädda mitt i ugnen i 10-15 minuter.
Ät och njut, gärna i solen i sällskap med vänner för en optimal upplevelse.

Gårdagen och dagen har även bjudit på en hel del sällskapsspel men om resultatet behöver vi inte orda så mycket. Vi kan lämna det vid att det var trevligt även om motståndet stundtals blev lite stora på sig. ;)

Så nu när ni andra står där ute och fryser i den kyliga valborgskvällen, ligger vi uppkrupna i soffan under en filt. Kvällens underhållning har det brittiska kungahuset stått för med hjälp av BBC och den bröllopsyra som fortfarande råder i kanalens programutbud så här dagen efter den stora dagen.

Säger man trevlig valborg? Eller kanske glad vår på er alla! :)

3 kommentarer:

Linda sa...

Du skriver verkligen helt underbart bra Kicki!

Tusen tack för en jättetrevlig helg, vi dyker någon gång efter Paris och gör om det ;)

Linda igen sa...

Ska komma ihåg att säga att jag alltid har problem med att skicka kommentarer på din nuvarande blogg. Måste trycka flera gånger för att det ska hända någon produktivt :(

Linda igen... sa...

Jo, och så ska jag komma ihåg att säga att jag lagt upp en bild på dig, Johan och Chapp på bloggen - utan att fråga! :o Så vill ni att jag tar bort den gör jag gärna det :)

Skicka en kommentar