måndag 25 april 2011

Vårteckensutmaning v. 17

Äntligen känns det som att vintern har släppt sitt grepp på riktigt, jag vågar nästan hoppas att det inte kommer att snöa något mer men man ska väl inte ropa hej förrän till midsommar! ;)

Nu börjar det spritta i trädgården och idag var jag ute och samlade vårtecken med min kamera.



Runt mina äppelträd har dessa skönheter uppenbarat sig. Grannen påstår att det är krokusar, men vad vet jag? Någon som har koll på läget får gärna lämna en liten kommentar. Vackra är de i vart fall.

Intill altanen i söderläge har dessa skott skjutit upp, det ska bli spännande att se vad det är när de slår ut. Inte för att jag tror mig själv om att kunna artbestämma dem, på den punkten får jag nog be någon om hjälp såvida det inte är en tulpan eller en påsklilja. Jag ber om ursäkt för att bilden är lite överexponerad.

Ett säkert vårtecken, idag har jag krattat så svetten lackade...jag räknar med träningsvärk imorgon. Jag skulle till och med bli förvånad om jag kan lyfta armarna ovanför axlarna.
Vi tog en liten shoppingtur på Solbacken och jag tycker faktiskt att krattandet och trädgårdsarbetet blir roligare när man har dessa handskar på sig. Johan tyckte att de var det fulaste han sett, haha. Det kan han få tycka. Jag blir glad av dem i alla fall.
Överhuvudtaget börjar det röra på sig i kvarteret. Grannarna är utomhus och krattar, fixar med båten inför sommaren, klipper ner häckar och påtar i rabatter som ska förberedas för sommarens planteringar. Utemöblerna har kommit fram och det grillas på var och varannan altan. Ungarna cyklar fram och tillbaka ute på gatan och ungdomarna samlas med sina EU-mopeder. Nu är det vår på riktigt. Välkommen gamle vän!

Update: enligt alla kommentarer har grannen rätt. Det är krokusar som trängs kring mina äppelträd! 

5 kommentarer:

Lisa sa...

Yes, det är krokusar. Ett himla fint vårtecken! :)

Jaana sa...

Klickade hit från fejjan, vilken trevlig blogg du har! Och dagens bilder, såå fina. Här är krokusarna (jo jag är faktiskt ganska säker på att det är så de heter) redan utblommade tyvärr för de är verkligen underbara.

Ha det så gott!

Kerstin: sa...

Vilka fina krokusar du har. Mina är så små så dom syns knappt i gräsmattan. Kan inte förstå varför. Det kanske behövs gödsel. Jag har också krattat påsk i våran stuga. Jag såg ut som en riktig "skummis" eftersom jag hade munskydd på mej. Sorkarna har varit som galna i vinter och gjort gångar över tomten. Tog det säkra före det osäkra.

Milla och jag sa...

Ja nu känns det som att våren äntligen hittat hit upp till norr också! Och jo, det ser ut som krokusar. :)

Linda sa...

Älskar trädgårdshandskarna, såna vill jag också ha om/ när vi skaffar hus! :D

Skicka en kommentar