måndag 7 mars 2011

Vårteckensutmaning v. 10

Solen har strålat och det verkar faktiskt som om vintern har släppt sitt grepp om oss för den här gången (jag vet, jag kommer att få äta upp det uttalandet snart nog). Det har tinat bort massor med snö och asfalten tittar fram på alltfler ställen. Småfåglarna kvittrar och det droppar ifrån taken.

I helgen har jag varit ute och samlat vårtecken med min kamera, här kommer de:


Jag passerar ofta den här lilla bäcken, Landforsbäcken, när jag är ute och går med hunden. Det var länge sen sist man hörde vattnet forsa och porla men nu har den tinat upp! :)


Svärfar kom förbi med traktorn igår och hjälpte oss skotta bort all snö ifrån baksidan av huset. Förra året kom allt smältvatten in i grunden (trots att förra ägaren nyss dränerat om) och vi hoppas genom denna insats att undvika det problemet i år. Så jag antar att det är ett tecken på att den riktiga snösmältningen är nära.
Johan planerar att ta fram grillen ur lekstugan till helgen, nu när han kommer åt den igen.
(Kommer ni ihåg hur det såg ut på baksidan förra veckan?) 


Och titta vad jag hittade i mitt köksfönster nu på morgonen! Årets första husfluga! :)

Nu ska jag surfa runt lite och kolla på alla andra vårtecken ute i vårt land. Häng med vet jag! 

1 kommentarer:

Emelie sa...

så mysigt att få se och höra bäcken! :) önskar att jag hade en bäck någonstans i närheten! har alltid gillar vatten som rinner :) (inte om det rinner in i husgrunden dock!)

Skicka en kommentar