lördag 12 mars 2011

Köksrenoveringen

Köksrenoveringen var tänkt att bli ett veckolångt projekt, möjligtvis ett tvåveckorsprojekt. Riv, sätt in nytt, klart! Vi kunde inte ha haft mer fel (som de flesta som har gjort detta före oss säkert kunde ha berättat...).

Först en förebild:
Ignorera röran, jag kom ihåg förebilden mitt i nedpackandet av köket inför rivningen.

Vi började med att muta lillebror med middag för att hjälpa oss riva. Jag tror att Johan tyckte att det här var den bästa delen av projektet.

Första skåpen på väg ner.


Rivet och klart (nästan).

Äldsta storebrodern fick rycka in när det skulle monteras, men eftersom jag var på Scrapeventet under tiden fastnade han inte på bild. Även han är mutad med middag som ska serveras nu när köket är användbart igen.

Första dagen med montering, och vi har upptäckt att allt inte riktigt var som vi trodde med planeringen. Tack och lov var det köksplanerarens fel och inte vårt, så IKEA fixade allt så det blev rätt, men vilken tid och vilket tjorv det blev.
Köksluckor. :)

Nästan klart, vattnet inkopplat och äntligen kan vi använda vårt kök igen.
Vi påbörjade projektet i början av februari och nu, i mitten på mars, är vi äntligen "färdiga". Det är fortfarande en hel del stök och bök kvar, lister, täckbitar, väggen bakom diskbänken och sockel mm. Men bara en sådan sak som att jag kan använda mitt kök, vi kan både laga mat OCH diska, gör att det känns som om vi är klara! Den senaste månaden har vi ätit med engångbestick på engångtallrikar och druckit ur plastmuggar. Den disk som vi frammanat trots detta har jag diskat på jobbet i vår stora diskmaskin. Hade jag inte haft den möjligheten är det mycket troligt att jag hade blivit galen under processen.

Trots allt strul har det ändå varit värt det, nu ska vi bara fixa det sista innan jag kan lägga in den slutgiltiga efterbilden! 

Tjohej, jag har ett nytt kök. :)


0 kommentarer:

Skicka en kommentar