torsdag 17 mars 2011

På mitt nattduksbord

Till att börja med vill jag filosofera lite kring vad nattduksbord egentligen är för ett konstigt ord. Nattduk, vad syftar det egentligen på? En synonym för nattduksbord ska enligt wikipedia vara nattygsbord, och vad är då ett nattyg? Om någon kan bringa klarhet i detta så vore jag tacksam, så mina tankar kan ägna sig åt viktigare saker. 

Hur det nu än var med det, på mitt nattduksbord just nu ligger en bok som heter "Ensamma hjärtan och hemlösa hundar" och är skriven av Lucy Dillon. Det sägs att det är en må-bra-bok, men jag har inte kommit riktigt så långt så att jag kan uttala mig om det riktigt ännu. En riktigt trevlig läsupplevelse har det i alla fall varit så här långt.

Handlingen i korthet: Rachel har just förlorat sin lägenhet, sitt jobb och sin pojkvän sedan länge när hon ärver sin moster Dots gård med tillhörande hundstall för hemlösa hundar som inte har haft det lätt i livet. Rachel är ingen hundmänniska, snarare en kvinna som bär fina designerkläder som bör tvättas i kemtvätten, men nu är hundarna allt hon har och hon börjar långsamt gilla sitt nya liv och de människor hon möter. Kvinnliga som manliga. "Ensamma hjärtan och hemlösa hundar" är en roman om att få en andra chans i livet, om lojalitet och villkorslös kärlek.


0 kommentarer:

Skicka en kommentar