måndag 28 februari 2011

Vårteckensutmaning v. 9

Nu är det vårkänslor i luften och Humlebackens vårteckensutmaning drar igång. En utmaning som heter duga när snön fortfarande ligger mer än en meter tjock...

Som barn fick jag alltid höra att jag fick ta fram cykeln när asfalten var fri från snö och is, vilket resulterade i att jag år efter år energiskt hackade bort snön från vår infart i förhoppningen om att våren skulle komma fortare. Man måste ändå beundra min enträgenhet, eller var det kanske dumhet jag menade, då våren trots min arbetsinsats aldrig kom tidigare än vanligt och cykeln vackert fick stå där den stod i ytterligare någon månad eller tre.

Så om något verkligen är ett vårtecken för mig så är det asfalt som skymtar fram på våra vägar.

Det kanske är dags att ta fram cykeln? Ser ni förresten vattenpölarna? :)


Ett annat vårtecken hittade jag i morse när jag gick ut och hämtade tidningen. Snön är på väg att släppa från taket på baksidan där vi inte har några snörasskydd.

Jag skulle tro att det rasar innan dagen är slut.

Jag önskar bara att ni kunde höra fåglarna som kvittrar, det är som om hela naturen spritter av liv nu när den värsta kylan har släppt sitt grepp och ljuset återvänder. Inget är som en vårvinter i norr. 


5 kommentarer:

Emelie sa...

Bar asfalt är inte illa :) Tror inte att vi hunnit få det än...

Charlotta sa...

Jag skulle inte våga cykla där ännu. <:-)
Mest kanske för att jag är för bekväm av mig. ;)

♥ Carina ♥ sa...

Det är så härligt när man får gå på asfalt igen. Det är ett bra vårtecken :)

Linda sa...

Jag hade samma strategi som barn, med samma "dåliga" resultat ;)

emilias gömmor... sa...

Kan förstå din barndomskänsla gällande asfalten!

Kram Mimmi

Skicka en kommentar