måndag 19 september 2011

Spårdagbok 19 september 2011

Terräng: Barrskog
Väder: Vindstilla när jag la spåret, växelvis mot- och medvind under spårarbetet. + 13 grader.
Särskilda förhållanden: Lite knepigt vindförhållande. Bitvis var terrängen lite svår pga. nedfallna träd.
Längd: 300 m.
Liggtid: 4 h.
Spårtid: 6 minuter.







Äntligen lossnar det, nu känns det som om vi är på rätt spår igen. Och jag ber om ursäkt för den där extremt dåliga ordvitsen. 


Idag tappade vovven spåret ett par gånger men han ringade en gång och tog upp spåret igen helt utan min hjälp. Eget initiativ i sådana situationer har alltid varit en av hans svagare sidor i spårarbetet så det var roligt att se att han löste det på egen tass idag.
Jag skulle önska att han spårade lite långsammare men just nu vill jag inte hejda honom när han spårar så entusiastiskt, förhoppningsvis spårar han långsammare och mer koncentrerat när jag lägger in vinklarna. Jag måste komma på en plan för det, det finns inte en chans att man som hundförare orkar detta tempo i ett skarpt eftersök.


Dagens spår var ett lite längre bananspår än sist och jag eftersom det går så bra tror jag att jag ska lägga ett rakspår med en vinkel nästa gång. Jag måste utmana mig själv till att våga ta nästa steg så vi inte fastnar i utvecklingen.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar