söndag 11 september 2011

Spårdagbok 11 september 2011

Det är bäst att köra hårt medan man har motivationen. Idag blev det ett lite längre bananspår på ca. 250 m.

Terräng: Barrskog, bitvis mycket tät. Mossmark med lingon/blåbärsris.
Väder: Vindstilla, 15-20 grader varmt, soligt.
Särskilda förhållanden: Vid flera tillfällen skott någonstans i närheten.
Längd: 250 m.
Liggtid: 3 h.
Spårtid: 5 minuter.





Idag hade jag inte snitslat spåret alls, förutom vid spårstart och spårslut. Och det var något positivt! Där skogen blev som tätast på mitten tog hunden en helt annan väg än vad jag hade tänkt, men eftersom jag inte med säkerhet kunde säga exakt vart spåret egentligen gick så var det ju ingen poäng med att försöka ta tillbaka hunden på rätt väg när jag trodde att han gått bort sig totalt alternativt tagit upp ett annat spår. Istället var det bara att låta honom reda ut det på egen hand.


Och om han gjorde. Idag spårade han riktigt koncentrerat och jag tror faktiskt att han hade spåret i nosen hela tiden, även när jag trodde att han hade gått bra sig. Av dagens övning lärde jag mig nyttan av att inte snitsla. Det får bli mer av den varan i spårskogen...

0 kommentarer:

Skicka en kommentar