torsdag 22 september 2011

Att anpassa sina förväntningar efter förutsättningarna

Inför dagens seminarium diskuterade vi lite löst fenomenet tenta-ångest. Några av mina kurskamrater uttryckte att de känner en ångest inför tentan, allt man måste ”trycka in” i hjärnan och så vidare. Jag insåg till min förvåning att jag inte upplever någon tentaångest, i alla fall inte ännu.

Vad beror det då på att jag inte upplever detta fenomen som i övrigt verkar vara ganska utbrett inom skolvärlden? Mina kursare påstod att de är mest nervösa eftersom de ger sig in i en situation där de inte har kontroll, de vet inte vad som kommer att hända. Detta är ju egentligen en sådan situation som borde innebära ångest för mig lika säkert som amen i kyrkan.

På något omedvetet plan verkar det som att jag bestämt mig för att gå in i detta med inställningen att jag ändå inte kan påverka situationen och därför finns det ingen poäng med att spilla energi på att fokusera på det. Eventuellt handlar det om en förskjutning av en obehaglig känsla men låt det då vara så.

Jag kan inte påverka situationen och därför går jag in i det med inställningen att allt säkert kommer att gå bra. Jag har anpassat mina förväntningar på situationen efter situationens förutsättningar. Jag hoppas att det kan bli en självuppfyllande profetia. The power of the mind!

Vi blev försenade med dagens seminarium eftersom handledaren fastnat i ett möte varför jag insåg att det inte var så säkert att jag skulle hinna med bussen hem. Jag skulle tvingas vänta ytterligare en timme och det kändes ju lite surt. Men sedan slog det mig, om jag ställer in mig på att ta den senare bussen så kanske det känns mindre bittert att inte hinna med den tidigare? Och tror ni att jag känner mig nöjd och glad nu när det visade sig att jag hann?
Detta var ännu ett exempel på när min inställning anpassades efter förutsättningarna och fick ett positivt resultat. Det hade inte alls känts lika surt att tvingas ta den senare bussen eftersom jag redan var inställd på att det förmodligen skulle bli så.

Jaja, det där var lite lösa reflektioner kring sådant som jag funderat över under dagen. Någonting ska man ju roa sig med under bussresan hem.

2 kommentarer:

Linda sa...

Kloka tankar, borde gå i lära hos dig inser jag :)

Kicki sa...

Du är så klok själv Linda så det vet jag inte om du behöver! :)

Skicka en kommentar