lördag 26 februari 2011

Avdelning; vad fiskade han efter?

I mitt arbete stöter jag allt som oftast ihop med knepiga och intressanta typer. Till frukosten kom det in fyra gäster som satt kvar långt efter det att frukosten stängt, varför jag började städa och göra i ordning för lunchen. Av någon anledning så talade hela gruppen väldigt lågmält med varandra, som om deras angelägenheter var väldigt hemliga.

Där jag går och sopar golvet i godan ro inser jag plötsligt att en av dessa gäster sitter och tittar på mig. När jag närmar mig frågar han "Är du delägare till det här stället eller?" Här frågade jag mig själv vad som kan ha fått honom att tro en sån sak. Jag svarar "Nej, det är jag verkligen inte"...då frågar han vidare "skulle du vilja vara det?". Haha, som om! :) Jag svarar "Nej det tror jag faktiskt inte att jag skulle vilja, men det hade ju varit trevligt om jag hade haft så mycket pengar så att det faktiskt var en möjlighet." Nu ser mannen plötsligt väldigt intresserad ut och frågar "Är du intresserad av pengar?". Vad är det för en sorts fråga? Jag svarar någonting i stil med "vem vill inte ha mer pengar? Så på så vis är vi väl alla intresserade av pengar? Vad fiskar du egentligen efter?" Jag trodde nämligen att han drev med mig, så jag tänkte att det nog skulle gå att skratta bort hela den här underliga konversationen mellan mig och en för mig helt främmande man. Problemet är att han inte skrattar tillbaka. Han avrundar det hela med "Nej, jag var bara nyfiken. Tack för att jag fick störa dig i ditt arbete en stund." Sedan försvinner han ut från restaurangen.

Vad i hela friden var han ute efter? Det kändes verkligen som att han fiskade efter något men jag kan inte förstå vart han ville komma eller vad han hoppades att jag skulle svara på hans knepiga frågor. Mycket frustrerande.

Jag drog i alla fall slutsatsen att något var lite skumt med dessa människor. Men jag kan inte sätta fingret på vad. En magkänsla.

(Inser också att jag måste repetera hur man skriver en löpande text med dialog blandat med beskrivande text. Man glömmer så snabbt när man inte använder sig av den typen av skrivande i vardagen. Det blev säkert mer fel än rätt.)

2 kommentarer:

Linda Östensson sa...

Det låter som ett sätt att väcka intresse för ett snabbt sätt att tjäna pengar, tänker pyramidspel... Jag skulle lita på magkänslan om jag vore du, jag får dåliga vibbar själv bara av det du skriver.

Tycker, utan att ha någon som helst kunskap i ämnet, att det ser bra ut - din text alltså ;)

Linda sa...

Jobbar tyvärr födelsedagshelgen men jag skulle kunna försöka ändra arbetstider så jag jobbar lö fm och sö em istället - då skulle det fungera. :D Vad tror du?

Skicka en kommentar