lördag 30 november 2013

Nådastöt av Louise Penny


Jag strosade runt på biblioteket i fredags med målet att hitta mig några böcker som passade säsongen. Alltså lite mysigt, vintrigt sådär. Det gick inte så bra. Efter en tjugo minuter vandrade jag omkring med två böcker med sommar på omslaget, inte riktigt det jag kom dit för. Jag drog mig mot deckarhyllan och kom att tänka på en av mina nya favoriter, Louise Penny. Jag läste hennes bok "Mörkt motiv" (klicka på titeln för att läsa om vad jag tyckte om den) tidigare i år och jag mindes att den hade just den där mysiga känslan jag var ute efter. Och där i hyllan stod den. Nådastöt, en av mig oläst deckare med kommissarie Gamache i huvudrollen, den andra i ordningen. Och omslaget var vackert och vintrigt. Precis vad jag behövde.
Kommissarie Gamache återvänder till den lilla byn Three Pines efter att en nyinflyttade kvinna, CC, blivit mördad under den årliga curlingturneringen. Byborna sörjer inte den döda kvinnan något särskilt och Gamache får snart klart för sig att CC inte var omtyckt av just någon. Hennes elaka, iskalla uppträdande gav den isande vintern en riktig match och hade kanske gått segrande ur striden om inte någon hade bestämt sig för att hennes dagar var räknade. Det här fallet innehåller många förvirrande detaljer och Gamache och hans team har svårigheter med att se hur allting hänger ihop. Precis som i "Mörkt motiv" spelar det fantastiska galleriet av bybor en stor roll i historiens upplösning. Och vilket persongalleri Penny bjuder på sedan. Den ene bybon är mer excentrisk än den andre men jag tycker att författaren lyckas  hålla ihop berättelsen väl så att det aldrig spårar ur. Allt och alla känns fullständigt trovärdiga trots sina märkliga egenskaper och jag gillar hur smart och rolig dialog blandas med ond, bråd död på ett balanserat sätt.
Bara för att detta nu kan sägas vara en mysdeckare tycker jag inte att den ska misstas för en deckare av låg kvalitet. Motsatsen är närmare sanningen. Den andas av samma stämning som Agatha Christie, tempot är lågt men handlingen drivs hela tiden framåt och i slutet av boken inser du att du inte hade den blekaste aning om vem som var den verklige mördaren. 
Tänd lite ljus, kryp ihop under en filt och sträckläs. Jag har redan ställt mig i kö på biblioteket för den tredje Gamache-deckaren, "Den grymmaste månaden", och kan knappt bärga mig. Håller mig sysselsatt med en ny Nora Roberts så länge, märkligt att den stod outlånad i hyllan. Roberts nya titlar, ja gamla också för den delen, finns sällan att hämta direkt i hyllan på biblioteket. 
Happy reading!

0 kommentarer:

Skicka en kommentar