onsdag 20 juli 2011

Ett läsmåste!

De senaste dagarna har jag knappt gjort annat än läst, såvida jag inte varit på jobbet eller sovit i min säng. Och föremålet för denna läsmani har varit den här boken:


Den handlar om Skeeter, en vit ung kvinna i Missisippi i början av 1960-talet. Hennes dröm är att bli författare och är bekymrad över hur de svarta i samhället behandlas. Hon lyckas övertala några av traktens svarta hembiträden att hjälpa henne skriva en bok ur deras perspektiv om hur de blir behandlade av sina vita familjer. Några av hembiträdena jobbar för Skeeters bästa vänner.
Det är en farlig uppgift, inte minst för de kvinnor som berättar för Skeeter om sina liv, eftersom detta är en orolig tid i den amerikanska södern. Ku Klux Klan härjar samtidigt som medborgarrättsrörelsen kämpar för svartas rätt i samhället.

Det är en helt fantastisk berättelse om människoöden och om hur förändring är möjlig om man vill det tillräckligt mycket. Jag önskar att jag inte hade läst den redan så att jag fick börja läsa den nu och ha allt det goda kvar! Läs den!

2 kommentarer:

Linda sa...

Har hört mycket positivt om den boken och blev ännu mera sugen nu att läsa den. Hade dock tänkt ge mig i kast med "Eat, pray, love" nu. Vilken av dem är bättre?

Kicki sa...

Oj, båda är nog lika bra men på så olika vis. Läs båda! :)

Skicka en kommentar